BCAA(ehk Branched-chain amino acids või Hargnenud ahelaga aminohapped)

Kõik vajalik info toidulisanditest
Kasutaja avatar
zumix
Администратор
Postitusi: 95
Liitunud: 10 Juun 2015, 12:10

BCAA(ehk Branched-chain amino acids või Hargnenud ahelaga aminohapped)

PostitusPostitas zumix » 11 Juun 2015, 19:50

Hargnenud ahelaga aminohapped on valiin, leutsiin ja isoleutsiin. Füüsiline treening ja sellele järgnev taastumisperiood kutsub skeletilihaste aminohapete ja valguainevahetuses esile muutused - kiirenenud aminohapete oksüdatsiooni, valgusünteesi pidurdumise ning lihaste katabolismi. Valgusünteesi käivitamise esmaseks tingimuseks on taastada lihaskoe leutsiinitase, sest leutsiinil on võime iseseisvalt stimuleerida valgusünteesi, olles nii valgusünteesi käivitaja, andes selleks signaali, kui ka ehitusmaterjali (Nosaka, 2007).

BCAA aktiveerib valgusünteesi eest vastutavaid ensüüme ja vähendab valkude lammutamist nii vastupidavus- kui jõutreeningu korral. Nad aitavad edukalt võidelda närvisüsteemi üleväsimusega vastupidavustreeningutel ning kiirendavad taastumisprotsesse ja võimendavad treeningefekti (Crowe jt., 2006). Vanemate inimeste skeletilihaste valguainevahetuse parandamiseks võib kasutada BCAA-d (leutsiini) ning BCAA kasutamine pidurdab eaga kaasnevat lihasmassi vähenemist. Ollakse seisukohal, et pikaajaline kuur asendamatute aminohapete (leutsiin) toidulisandina kasutamine on põhjendatud (Fujita ja Volpi, 2006).

Sportlastel langeb treeningu lõpuks testosteroonitase, kuid hargnenud ahelaga aminohapete treeningueelne manustamine võimendab treeningefekt. BCAA jõutreeningueelne manustamine vähendab treeningujärgset kurnatust ja hilisemat lihaste valulikkust. Kui manustada 77 mg/kg kehakaalu kohta enne treeningut, tõstab rakusisese ja arteriaalse hargnenud ahelaga aminohappe taset treeningu ajal, mille tulemusena ei lõpe endogeenne lihasvalk. Suukaudsel BCAA manustamisel 12 g päevas pärsib seerum kreatiini kineaasi tõusu isegi mitmeid päevi pärast treeningut. Need tulemused näitavad, et BCAA manustamine vähendab treeningute järgset lihase kahjustusi (Shimomura jt., 2006).

Positiivse efekti andis BCAA manustamine 6-16 g. Suuremad doosid 17-30g päevas tõstavad plasma-ammoniaagi kontsentratsiooni, mis tekitavad väsimust ega oma positiivselt mõju tulemuslikkusele (Crowe jt., 2006).

Allikas:
Amandus, R. (2013). Jõuvõimed spordis ning makrotoitainete ja toidulisandite tähtsus jõutreeningule (Bakalaureusetöö, Tartu Ülikool).

images (2).jpg

Mine “Toidulisandid”



Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline